6 PR TIPS DIE IEDERE ONDERNEMER MOET WETEN

Voor iedere startende of kleine ondernemer is publiciteit enorm belangrijk. Door publiciteit te genereren, kom je in het vizier van potentiële partners en opdrachtgevers. Maar welke stappen moet je daarvoor nemen? En, niet onbelangrijk, wat moet je wel en juist niet doen om jouw onderneming in de publiciteit te krijgen? In dit artikel geven we je zes PR tips om publiciteit voor jouw onderneming te genereren. 

1. Start met een duidelijk verhaal
Begin je net met jouw onderneming? Of lanceer je een nieuw product? Dat zijn ideale momenten om met PR aan de slag te gaan. Je kunt zelf in de pen klimmen om een persbericht te schrijven en journalisten te benaderen, maar je kunt dat ook uitbesteden aan een communicatiebureau (hoeft geen hoge investeringskosten met zich mee te brengen). Belangrijk is dat je scherp hebt wat je wilt vertellen. Wat komt je onderneming brengen en welke problemen los je daarmee op voor je potentiële opdrachtgevers?

2. Wees kieskeurig
Wanneer je media benadert, dient het nieuws over jouw onderneming relevant te zijn voor zowel de media als je doelgroep. Wees daarom kieskeurig in de mijlpalen van jouw onderneming die je wilt delen met de buitenwereld. Bestaat je bedrijf een jaar? Of heb je je honderdste klant binnen weten te halen? Heb je jouw personeelsbestand weten te verdubbelen in een jaar tijd? Dat kunnen allemaal redenen zijn om de media op te zoeken. Daarnaast kan het winnen van bijvoorbeeld een vakprijs een goede reden zijn om dat wereldkundig te maken via de media. Let er daarbij wel op dat het om relevant nieuws gaat en dat je niet vergeet een brug te slaan tussen het nieuws met betrekking tot jouw onderneming en de relevantie voor je doelgroep. 

3. Target gericht
Weet je nog niet waar je moet beginnen als het op PR aankomt? Begin in dat geval klein en laat landelijke media zoals de Volkskrant en het FD nog even links liggen. Begin in plaats daarvan met het benaderen van lokale media. Deze staan over het algemeen te springen om berichten over ondernemers uit de regio. Bovendien target je daarmee zeer gericht, aangezien de lezers uit jouw eigen regio komen en wellicht ook interesse hebben in jouw producten en/of diensten. Door gericht te targeten, voorkom je dat je met hagel schiet. Ook het benaderen van vakwebsites en vakbladen kan de moeite waard zijn. 
PR Heeze

4. Investeer in visuele weergave 

De media hechten grote waarde aan visueel aantrekkelijke content. Wanneer je content aanbiedt dat goed genoeg is om te publiceren, vergroot je de kans dat de media de content plaatsen op hun output kanalen. Zorg er daarom voor dat je investeert in goed beeldmateriaal. Tegelijkertijd draagt visueel aantrekkelijke content bij aan een professionele uitstraling van jouw onderneming. Let er wel op dat het gekozen beeldmateriaal bruikbaar is voor meerdere output kanalen zoals websites, social media en gedrukte media.


5. Bied je persbericht aan onder embargo

Deel je persbericht met jouw gekozen medium ruim voordat je het persbericht daadwerkelijk wilt laten plaatsen. Door het persbericht onder 'embargo' bij hen aan te bieden, dus ruim voor de gewenste publicatiedatum, geef je het medium een voorkeurspositie ten opzichte van andere media en zijn ze in staat om als eerste het nieuws te melden. Als het nieuws interessant is voor dat medium, zullen ze interesse hebben om het te plaatsen. Tegelijkertijd heeft dat medium er baat bij de eerste te zijn die het nieuws meldt. Om het persbericht extra kracht bij te zetten, kun je aanbieden om ook een interview af te geven. Zo creëer je een win-win situatie voor beide partijen. 


6. Wees realistisch in je verwachtingen

Het kan voorkomen dat je in het begin wat meer tijd nodig hebt om op te vallen in de media. Verwacht daarom in beginsel niet te snel en teveel publiciteit. Heb je nog niet veel ervaring met PR? Onthoud dan dat je het nieuws bij niche media aanbiedt die specifiek schrijven over jouw producten, diensten of branche. Zij kunnen je helpen met het genereren van publiciteit. Bovendien maakt PR vaak onderdeel uit van de complete marketingmix waardoor je met PR niet op één paard hoeft te wedden.



Over Timmer Communicatie

Mathijs Timmer heeft ruim zeven jaar ervaring als PR specialist en heeft gewerkt aan zowel bureauzijde als klantzijde. Hij werkt(e) onder andere voor merken als Albelli, bol.com, Franke, Luxaflex, Post NL,

Rockstar Games en Shimano. Tegenwoordig helpt hij het MKB en organisaties met betekenisvolle communicatie.


VOLG ONS OOK OP SOCIAL MEDIA

Vijf contentmarketing trends voor 2021 - Timmer Communicatie
door Mathijs Timmer 29 nov., 2020
Vijf contentmarketing trends voor 2021 - Timmer Communicatie - Heeze
Contact
+31611717757
info@timmer-communicatie.nl
Vullinghspark 12 
5591 DB Heeze
Gegevens
KVK: 76274004
IBAN: NL97RABO0360699502
Share by: